مقالات مگا-منافع یادگیری زبان دوم برای کودکان

سالها تصور عامه این بود که آموزش زبان دوم به کودکان زیر ۶ سال، اتلاف وقت و هزینه و منابع می باشد. با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر و دقیق تر در باب این موضوع این نگرش نیز به طور کل تغییر نموده. در ادامه مهمترین مزایای یادگیری زبان دوم را از دوران خردسالی مشاهده می فرمایید.

سالهای قبل از مدرسه سالهای مهمی هستند: Ronald Kotulak نویسنده کتاب “درون مغز” در این باره می گوید: در طول دوران قبل از مدرسه به خصوص ۸ سال اول زندگی، شالوده و بنیاد تفکر، زبان، بصیرت، نگرش، استعداد و سایر مشخصه ها پایه ریزی می شوند.

شکل گیری مغز: در طول ۸ ماه اول مغز کودک، اتصالات مغزی فراوانی بالغ بر ۱ بیلیون اتصال در ثانیه برقرار می نماید (Kotulak, 1996). بر طبق گفته های دکتر Harry Chugani (متخصص مغز و اعصاب کودکان در دیترویت) آموزش زبان خارجی باید از زمانی آغاز گردد که کودکان در سالهای قبل از مدرسه به سر می برند، که معلم می تواند علاقه و توانایی کودک را در یادگیری یک زبان خارجی حداکثر نماید.

یادگیری زبان دوم یا سوم … : موفقیت در آموزش زبانهای خارجی قبل از سالهای مدرسه را می توان به خوبی در مهدکودک های سوئدی یافت. در ایم مراکز می توان کودکان ۳ ساله ای را دید که با بلاغت به ۳ زبان خارجی صحبت می کنند. قبل از این که کودکان توانایی خواندن را پیادا کنند، زبان از طریق انگیزش و بازی به کودک آموزش داده می شود.

عملکرد کلی: تحقیقات انجام گرفته در سالهای اخیر نشان داده یادگیری زبان دوم می تواند به طور کل عملکرد کودک را بالا ببرد. از جنبه هایی که تحت تاثیر یادگیری زبان قرار می گیرند می توان به توانایی های زبانی، اعتماد به نفس بالاتر، توانایی های تفکر و استدلال، آغاز به خواندن زودتر از سایر کودکان و درک بهتر از فرهنگ اشاره نمود.

ریاضیات: زبان دوم توانایی حل مسائل پیچیده را در کودکان افزایش می دهد.

زبان دوم دایره لغات کودکان را افزایش میدهد. زمانی که کودک دو زبان را همزمان یاد میگیرد نسبت بهخ زمانی که تنها یک زبان را می آموزد دایره لغات بزرگتری خواهد داشت زیرا به دلیل شباهت های موجود در زبان های مختلف گاها یادگیری یک کلمه به یک زبان به منزله یادگیری آن در زبان دیگری نیز می باشد. همچنین یادگیری یک کلمه در یک زبان کودک را کنجکاو به یادگیری همان کلمه در زبان دوم می نماید. بنابراین این دو زبان به صورت مکمل عمل می کنند.

توانایی خواندن: شواهد حاکی از آن است که یادیگیری دو زبان موجب بهبود مهارت خواندن در کودکان می گردد. (Gail Rosenblum)

در جدیدترین مقاله The New Yorker، مالکوم گلدول (Malcolm Gladwell) از James Flynn (یکی از دانشمندان معروف) نقل قول می نماید: مغز خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید شبیه یک ماهیچه است. مغز نیاز دارد ورزش های شناختی دریافت نماید. تحقیقات درباره کودکان دو زبانه نشان داد که قرار گرفتن در معرض بیش از یک زبان می تواند روش خوبی برای ورزش و قوی نمودن و ساختن این ماهیچه ها باشد.

کودکان همیشه در حال تکرار و شبیه سازی آنچه هستند که می شوند و به طرز شگفت انگیزی در اینکار خوب هستند. آنها حتی در تفاوت های بسیار جزئی در صدا و طرز تلفظ هم دقت دارند. تحقیقات انجام شده به دست محققان UCLA و دانشگاه هنگ کنگ نشان می دهد که حتی بزرگسالانی که در کودکی کمی در معرض زبان های دیگر بوده اند می توانند لهجه خوب و بومی مانندی در نهایت پیدا کنند. هر چقدر هم از مزایای چندزبانگی صحبت کنیم باز هم بحث در این باره ادامه خواهد داشت و در پست های بعدی سعی می کنیم به بخش های دیگر آن بپردازیم.

نماد گروه مگا